AlternaTickers - Cool, free Web tickers

keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

Nha Trang

Ensimmäinen ajatus meillä molemmilla oli Nha Trangiin saavuttaessa, että mehän ollaan tultu taas Phukettiin. Tähän syynä oli se, että monet mainoskyltit ja useiden ravintoloiden menut olivat venäjäksi. Tuon maan kansalaisia kyllä sitten riittikin tuolla suositussa lomakohteessa.  Tuo väli Hoi An - Nha Trang matkattiin siis yöbussilla ja tämä väli kesti noin 13 h. Saavuimme Nha Trangiin joskus klo 8 ja talsimme etukäteen varaamallemme hotellille (Hien Mai). Ekaa kertaa kävi nyt niin, ettei huone ollu vielä vapaana ja jouduimme odottelemaan huonetta puolille päivin asti. Olimme tosi väsyjä pitkän bussimatkan takia, joten menimme ottamaan nokoset rannalle. Vähän ennen puolta päivää palasimme hotellille ja nyt saimme kuulla, että pääsisimme huoneeseen vasta klo 12.30. Eipä paljon naurattanu tuo tieto. Huone oli kyllä tosi siisti ja hyvällä maulla sisustettu. Erinäisistä merkeistä kuitenkin tajusimme, että huone taisi olla omistajapariskunnan kämppä. Ilmeisesti meidän nettivaraus oli jäänyt huomaamatta ja heidän piti jostain taikoa meille huone.  Eka päivä meni jälleen ihan vaan kävellessä ja paikkaan tutustuessa.

Nha Trangin rantaa

Lauantaina päätimme pienen pohdiskelun jälkeen uskaltautua mopon vuokraukseen. Tuo liikenne tuolla Nha Trangissa, niin ku muuallakin Vietnamissa, on ihan oma taiteenlajinsa.  Sai olla taas tarkkana liikenteessä. Teimme lauantaina turistikierroksen muutamille tärkeimmille nähtävyyksille. Ensimmäisenä katsastimme Po Nagar Towersin rauniot. Nämä rakennelmat on rakennettu samoihin aikoihin ku noi My Soninkin pytingit, eli 600-1100-luvuilla. Kaupungin kuppiloissa taitaa olla vähän liian hyvät juomatarjoukset, sillä nuoriso oli tosi huonosti edustettuna nähtävyyksillä näin heti aamusta.

Po Nagar Towers

Ajelimme myös katsastamaan kaupungin nähtävyyksiin lukeutuvat Chong Promontory Rocksit. Emme sitten kuitekaan jaksaneet maksaa siitä, että olisimme mokomat kivet päässeet näkemään lähempää, joten tydyimme ihailemaan niitä vähän kauempaa mopon selästä.

Chong Promontory Rocks

Seuraava nähtävyys oli iso istuva buddha eli Long Sonin Pagoda. Mitenköhän monta buddhapatsasta sitä onkaan tullu tän reissun aikana nähtyä? Välillä kyllä ihmetyttää, että vieläkin me niitä jaksetaan käydä katsomassa. Mutta oli se tämäkin patsas jälleen kerran aika vaikuttavan näkönen/kokonen.

Istuva buddha

Makaava buddha
Päivän viimeinen nähtävyys oli Nha Trangin katedraali ja sitten saivat nähtävyydet riittää.

Nha Trang Cathedral
Kävimme iltapäivällä pyörähtämässä Damin markkina-alueella. Tavaraa oli taas joka lähtöön. Kyselimme muutamien romujen hintoja ja kovaa hintaa tuntuivat tuolla pyytävän. Ilmeisesti sitten saavat myytyä  niin hyvin noille venäläisille, että eivät edes suostuneet hintojaan kovin paljoa pudottamaan, joten me jätimme ostokset tekemättä.

Sunnuntaina halusimme sitten tehdä jotain ihan muuta, joten  päätimme tehdä retken tuolle Vinpearlin saarelle. Saarelle kulkee köysirata ja sinne pääsee myös venekyydillä, joka maksaa jonkin verran köysirataa enemmän. Köysirata-asemalle pääsi kaupungista bussilla nro 4 (lippu 3000 dongia= 10 snt). Lippu Vinpearlille maksoi 360 000 dongia (= 13 €), mutta tuohon hintaan kuului sitten ihan kaikki ruokaa lukuun ottamatta. Köysiratamatka kesti jotakuinkin 15 min ja näkymtä olivat tosi hienot.

Köysirata Vinpearlille

Saarelle päästyämme kävimme ekaksi Underwater Worldissä, joka oli hienoin koskaan näkemäni akvaario.
Tunneliakvaario
Onhan niitä merenneitoja olemassa

Tuon jälkeen vietimme yli 4 tuntia vesipuistossa, jossa oli kyllä vesiliukumäkiä joka makuun. Puistossa oli useita putkimäkiä, rengasmäkiä ja muutama hurjempi kamikaze-mäki. Vesipuistossa oli koko puiston kiertävä Lazy River, jossa mentiin renkailla. Lazy River oli kuin Serenan villivirta, mutta monta kertaa pidempi. Tässä virrassa oli myös hieno kummitusluola, joka teki tästä virrasta kyllä todella hienon. Puiston yhteydessä oli myös uimaranta, jossa sai ottaa aurinkoa jos ei tykännyt laskea. Puiston ainut miinus oli, että työntekijöitä taisi olla vähän vähänlaisesti, sillä jotkut vesiliukumäet pidettiin auki vain muutaman tunnin päivässä ja ne olivat avoinna porrastetusti.  Meille sattui  tosi hyvä päivä, sillä päivä oli tosi kuuma, mutta silti puistossa oli melko vähän ihmisiä, joten ei tarvinnu seistä jonoissa.

Kaukana edessä näkyy vesipuisto
Vinperalilla oli myös huvipuisto, joka ei ollut kovin kummoinen, mutta muutamia hyviä laitteita löyty. Usean tunnin vesipuistoilun jälkeen ei tehnyt mieli mennä laitteisiin pyörimään, joten kävimme vain törmäilyautoissa ja vuoristomäessä. Aikaa meillä vierähti sitten enemmänkin saaren kaksikerroksisessa pelihallissa (kaikki pelit sisältyivät myös hintaan). Tullessa ulos pelihallista, oli esiintymisareenalla menossa apinoiden esitys. Kävi kyllä kovin nuo elukat sääliksi, mut silti pakko myöntää, että pienillä polkupyörillä pyöräilevät apinat näyttivät tosi huvittavilta. Vinpearlin saari on kuin pieni kaupunki, sillä siellä on ravintoloita ja pitkä ostoskatu.  Kartan mukaan saarella on ainakin 3 resortia. Lähdimme saarelta kuuden aikaan ja päästyämme mantereen puolelle saimme kuulla, että vika bussi kaupunkiin oli lähtenyt klo 18 eli olimme 15 min myöhässä. Päätimme sitten ottaa mopotaksin, joka heitti meidät 30 000 dongilla (vähän päälle euron) kaupunkiin.

Vinpearlin ostoskatu
Ollessamme istumassa iltaa sunnuntaina, tuli viereiseen pöytään hulvaton 9 britin porukka. Yksi porukan ukoista (kaikki olivat siis yli nelikymppisiä) oli päättänyt, että on hauska vitsi ilmottaa paikan työntekijöille, että mulla on mukamas synttärit. Kyllä hävetti istua siinä sitten, ku työntekijät toivat kukkia ja soittivat sekä laulovat mulle happy birthday -kappaletta.  Kyllä noi britit on sitten niin hauskaa porukkaa :D

Iltaelämää Nha Trangista kyllä löytyy ja baareilla on toinen toistaan parempia juomatarjouksia. Jokaisella kapakalla on omat yli-innokkaat sisäänheittäjänsä, jotka työntävät kädet täyteen näitä juomatarjouslappusiaan. Tämän jälkeen sitten vaan kiertelemään kapakasta toiseen ja hakemaan kaikki ilmaset juomat pois J Meressä ei tullut käytyä, sillä myös tuolla Nha Trangissa oli niin kovat aallot, että uiminen ei ollut viisasta. Kysyinkin meidän respan naiselta, millon tuo meri on rauhallisempi ja hän sanoi, että touko-syyskuussa.  Ihan mukava ja monipuolinen lomakohdehan tuo Nha Trang on, mutta tuon rajun aallokon takia ei ehkä paras rantalomakohde.

1. Moi murut!!!

Olipas tuttuja paikkoja,samoista paikoista meilläkin on kuvia.
    Neljä vuotta sitten venäläiset eivät vielä olleet valloittaneet paikkaa!!
    Meressä pystyi myös uimaan ja tuo köysirata oli juuri avattu.Olimme yhtenä iltana siellä huvipuistossa ja ne samat apina raukat siellä varmaan nytkin pyöräilivät!!

Rakkaita haleja ja suukkoja kumpaisellekin muruselle,Päivi.

2. Tuttuja paikkoja! Vähän sama kommentti kuin tuolla edellsellä, eli silloin neljä vuotta sitten venäläiset eivät vielä olleet valloittaneet paikkaa, ja se oli kyllä tosi rauhallinen paikka liikenteen osaltakin. Ainakin verrattuna HCM cityyn.. :) Hauskaa matkaa, nähdään pian! Terveisin, Tiina

3. Tiina: Juu sanoivat et venäläiset ovat ilmestyneet kuvioihin vasta 4 vuotta sitten, joten eivät ole kauaa hilluneet tuolla. Pian nähdään :)