AlternaTickers - Cool, free Web tickers

maanantai 3. tammikuuta 2011

Koh Samet

Tiistaina (21.12.) oli sitten aika siirtyä pois Mae Phimista ja niinpä astuimme heti aamusta Koh Sametille vievään lauttaan. En ollutkaan ollenkaan tietoinen, että Sametin tiet olivat noin kamalan monttuiset ja matka valitsemallemme Ao Thianin -rannalle oli kaikkea muuta kun miellyttävä. Myöhemmin selvisikin, että hyvin moni kulki saarelle taksiveneillä, jolloin pääsi kätevästi suoraan tietylle rannalle. Hyppäsimme siis Ao Thianin kohdalla lavataksista pois ja jätimme Päivin kans ukot tienvarteen laukkuvahdeiksi. Läksimme siitä sitten ettimään majotusta ja päädyimme pitkän kiertämisen jälkeen Sangthian Beach Resortiin. Ao Thianin ranta eli Candlelight beach on ihanan rauhallnen, mutta kovin tasokasta majotusta ei tältä rannalta löydy. Sangthian Resort oli kuitenkin kiertämistämme paikoista ehdottomasti siistein ja erittäin hyvällä paikalla. Resortista löytyi myös oma pikkukauppa ja jopa pankkiautomaattikin. Bungaloweista oli näkymä (joistakin parempi ja joistakin kehnompi) merelle ja mökit oli varustettu ilmastoinnilla, telkkarilla ja jääkaapilla. Meidän budjetillemme tämä resort oli kallis, mutta ihanien Päivin ja Jarmon ansiosta mekin saimme vaihteeksi asustella vähän paremmin.

Näkymä meidän resortilta                       Minikauppa & ATM

Ruokapaikkoja ei Ao Thianilta löydy kovinkaan paljon, joten suuntasimme heti tiistai-iltana syömään viereiselle paljon vilkkaamalle AoWong Duean -rannalle. Rannasta tulikin meidän vakio illallispaikkamme. Söimme useana iltana Antin kanssa grilliruokaa, sillä rannalla useat ruokapaikat tarjoilivat edullisia ja isokokoisia grilliruoka-annoksia (esim. kana-/possuvartaita tai pihvejä tai kalaa maissin, valkosipulileivän ja perunan kanssa). Löysime ekana iltana oikein hyvin polun, jota pitkin pääsi aivan muutamassa minuutissa Ao Thian -rannalta Ao Wong Duean -rannalle.

Grilliruokaa

Keskiviikkona läksimme heti ekalle snorklausretkelle, jossa kierrettiin koko Koh Sametin saari. Päivin intohimo on snorklaus, joten hetihän sitä oli päästävä tekemään, ku Päivi oli jo monta viikkoa joutunut odottamaan. Retki oli muuten oikein hyvä, mutta vedet olivat ikävä kyllä tosi sameat. Ensimmäinen kohde oli niin huono, että snorklasimme siinä vain  ihan hetken. Toinen kohde oli jo paljon parempi ja siellä näimmekin jo jotain. Retkellä pysähdyttiin myös jollekin merentutkimuslaitokselle, jossa oli kaikenlaisia elukoita, kuten jättiläiskilpikonnia, haikaloja ja vaikka mitä omituisuuksia.

Outokala                                                Haikala
Jättikilppari

Olimme jo useassa paikassa haaveilleet Antin kanssa kajakin vuokraamisesta ja torstaina päätimme sitten tämän haaveen toteuttaa. Emme olisi voineet valita parempaa päivää kajakin vuokraamiseen, sillä loppuviikosta meri oli paljon rauhattomampi.

Amatöörit
Teimme kajakilla ainakin 5 tunnin lenkin ja kävimme saaren vilkkaimmalla rannalla, joka on Sai Kaew Beach. Olimme kyllä onnellisia, että emme olleet valinneet majapaikkamme kyseiseltä rannalta, sillä siellä oli aivan liikaa porukkaa ja rannalla maattiin taas aivan ku sillit suolassa. Jos kuitenkin haluaa enemmän menoa, romukauppoja, ruokapaikkoja ja ikävöi 7-Eleveniä, niin sitten kannattaa kyseinen ranta valita.

Sai Kaew Beach

Kajakoimme myös Ao Wain rantaan, jossa pysähdyimme lounastamaan. Tämä ranta on tosi rauhallinen, sillä siellä on vain yksi ainut ruokapaikka ja vain muutamia asumuksia.

Antti-raukka se aina joutuu kohtaamaan kaikki ikävät elukat ja näin kävi taas torstai-iltanakin. Olimme jo tämän pari päivää ihmetelleet, mistä olivat syntyneet reiät kylppärin katonrajassa oleviin hyttysverkkoihin ja tähän saimme vastauksen tuolloin torstai-iltana. Antti oli siis menossa hamppipesulle ja törmäsi kylppärissä suihkun yläpuolella möllöttävään isoon harmaaseen ROTTAAN! Voi kun ihanaa! Antti pelästyi ihan kauheesti ja ryntäsi ulos mökistä ja minä seurasin perässä. No tota ei ois pitäny tehä ku nyt ei ollu sitten mitään hajua, minne herra rotta oli tuolla aikaa livahtanut. Otin terassilta harjan kouraani ja lähin takas sisälle rottajahtiin, mutta tyyppi oli kadonnut ku tuhka tuuleen. Tilkitsin reiän vessapaperilla, jotta saisimme tietää vierailiko rottis kylppärissämme useamminkin. Laitoimme kylppärimme oven visusti yöksi kiinni, mutta kumma kyllä seuraavana yönä uni ei tullut kovin hyvin silmään. Aamulla kävin sitten kurkkaamassa kylppäriin ja tilkitsemiseen käyttämäni vessapaperi oli kuljetettu pois reiästä ja karvainen ystävämme oli nautiskellut yön aikana melkoisen annoksen palasaippuastamme. Meistä alkoi tuntua, että me kolme emme millään mahtuneet samaan mökkiin ja päätimme lähteä vaihtamaan bungalowia. Respan tympeä eukko ei ollut yhtään yllättynyt rotasta, joten se taisi olla vakioasukas bungalowissa nro 8. Saimme sitten uuden bungalowin ja mielenrauhan.

Perjantaina meidän piti lähteä toiselle snorklausretkelle, mutta Jarmo tuli aamulla ilmottamaan, että Päivi oli vähän huonovointinen ja retkipäivää täytyi käydä siirtämässä. Lepopäivä sopi mullekin paremmin ku hyvin, sillä olin tosi flunssainen. Vietimme siis tuon jouluaattopäivän lepäillessä. Illalla menimme Ao Wong Duean -rannalle syömään jouluateriaa. Olimme jo aiemmin päättäneet ostaa Päivin kanssa joulun kunniaksi hienot vilkkuvat rusettipannat ja kyllä ne olivatkin upeat! Ruuan jälkeen katsoimme hetken joulun kunniaksi ilmoille amuttavia ilotulituksia ja painelimme kämpille. Yritimme Antin kanssa soittaa messengerillä videopuhelun minun kotopuoleeni, mutta ilmeiseti juuri joulun takia messenger pätki pahasti ja puhelusta ei meinannut tulla mitään :(

Joulupöytä notkui kaikenlaisista herkuista

Minä & Päivi vilkkuvissa pannoissa               Koko poppoo
Jarmo oli sitten saanut vaihdettua snorklausretken lauantaille ja olimme jo kaikki retkikunnossa, joten retki toteutui. Retkellä käytiin parissa eri snorklauskohteessa ja pysähdyyttin kahdelle eri saarelle, jotka olivat Koh Kude ja Koh Thalu. Tämän kertaiset snorklauskohteet olivat melkeen huonommat ku edellisen retken kohteet, joten hirveesti ei vedenalaista elämää näkynyt. Koh Kudella meille tarjottiin riisilounas ja tuoreita hedelmiä. Lounaan jälkeen kävelimme saaren toisessa päässä olevalle näköalapaikalle ja ihailimme upeita maisemia. Toinen pysähdys tehtiin Koh Thalulle, jonka nopeasti lisääntyvät kanit olivat valloittaneet. Tälläkin saarella oli oma näköalapaikkansa, jonne Antin kanssa kapusimme.

Koh Kude
Koh Thalu
Retkivene

Erittäin kuoppaisesta tiestä huolimatta, päätimme Antin kanssa vuokrata sunnuntaina mopon ja ajella vähän katsomassa saaren muita paikkoja. Täytyy kyllä sanoa, että ajaminen oli kaikkea muuta ku miellyttävää. Mönkkärillä ois varmasti ollu mukava ajaa noilla teillä, mut sen vuokraaminen oli jo paljon kalliimpaa. Kävimme skootterilla Nah Danin satamassa ja tästä eteenpäin ei enää kovin pitkälle päässy, sillä vastaa tuli jonkun resortin yksityisalue. Tätäkään saarta ei sitten päässyt kiertämään ympäri. Kävimme katsomassa hienoksi haukutun Ao Praon rannan ja ranta oli kyllä oikein miellyttävä. Tällä rannalla oli ainoastaan kalliita resortteja ja meitäkin tervehdittiin rannan portilla oikein käsi lipalla.

Ao Prao
Ao Praon jälkeen ajelimme saaren etäläpäässä olevalle Ao Pakarangille. Ao Pakarangilla ei ollut oikeestaan kun aivan pienen pieni viipale hiekkarantaa, mutta muuten paikka oli oikein kiva. Meinasimme pysähtyä tähän lounaalle, mutta rannan ainoa ravintola oli meille turhan kallis.

Ao Pakarang
Jatkoimme siitä sitten vielä matkaa aivan saaren eteläkärkeen. Eteläkärjessä oli näköalapaikka ja pikkuinen ruokapaikka, johon jäimme syömään. Syöpötellessä huomasimme, että alapuolellamme näkyvässä meressä kellui ainakin 5 venettä ja iso määrä porukkaa oli snorklaamassa kyseisessä kohdassa. Huomasimme, että ruokapaikassa oli vuokrattavana snorkkeleita, joten kävimme vähän kyselemässä snorklauspaikasta. Ruokapaikan pitäjä kehui paikkaa oikein hyväksi ja päätimmekin vuokrata snorkkelit 50 bahtilla. Myyjä ei meitä huijannut, sillä snorklauspaikka oli aivan mahtava. Vesi oli paljon kirkkaampaa kuin retkillä ja näimme vaikka minkälaisia kaloja! Snorklausvälineet eivät olleet mitkään parhaat, sillä mulla vuoti maski ja Antilla putki, mutta eipä tuo nyt maailmanloppu ollu. Meidän onneksi retkeläisetkin olivat jo poistuneet snorklauspaikalta ku me sinne pääsimme, joten saimme snorklata ihan rauhassa.

Saaren eteläkärki

Ruokapaikka, josta havaitsimme hyvän snorklauspaikan

Sunnuntai olikin sitten viimeinen päivä Koh Sametin saarella ja maanantaina lähdimme kohti pääkaupunkia. Sametin saaresta jäi kyllä oikein hyvä mieli. Saaren tie oli kovin kehno, joten se oli saaren miinus. Päivi ja Jarmo olivat kävelleet rantoja pitkin Ao Thianilta aina vilkaimmalle Sai Kaew Beachille asti ja he kertoivat, että matka taittui oikein nopeasti ja kulkureitti oli hyvä. Tien kautta matka olisi kestänyt ikuisuuden, sillä tie kiemurtelee sen verran paljon. Rottaa ja respan koppavaa naista lukuun ottamatta, oli Sangthian Resort hyvä paikka asustella.

Päivi ja Jarmo olivat siis saaneet tarpeekseen kuoppaisesta hiekkatiestä ja olivat päätyneet tilaamaan meille venetaksin, joka kuljeti meidät Ao Thianista suoraan Ban Phen satamaan. Matka taittuikin tällä kertaa kuin unelma, sillä Ban Phesta hurautimme taksilla suoraan Bangkokiin! Jos en ihan väärin muista, niin matka kesti hiukkasen alle 4 tuntia (Bangkokin ruuhkissa menee aina oma aikansa). Bangkokissa meillä olikin melkosta luksusta, mutta tästä lisää myöhemmin.

Yhen kuppilan ihana pikkukisu

1. Jotenkin tuttuja noi paikat. Ei se thai ruoka niin vaarallista ole, sillä varoittelemani JALLA JALLA iski Suomessa ja lisäksi kuumetta 38,9 astetta. Ihania lomapäiviä. Rakkaudella Jartza!

2. Voi Jartza raukka! Ja sä ku niin varottelit siitä jalla jallasta ja sit se iski. Onpa tosi kurjaa! Toisaalta onneks vasta kotona iski ni pysyit vielä koko reissun ajan menossa mukana. Koitahan nyt rauhassa kerätä voimia ja saada ittes kuntoon! Oli meillä kyllä mukavaa yhdessä. Tuli melkonen haiku ku tänään tätä blogia kirjottelin ja meidän lomakuvia kattelin. Kiitos vielä kovasti hyvästä seurasta!

3. Paljonko maksoi taksi tuolta Ban Phenistä Bangkokkiin?
    Me tilattiin kyyti siltä talon vuokraajalta lentokentältä Mae Phimiin. 2500 bht.

Kati

4. Voi miten tuli onnellinen ja haikea olo murut,kun luin tota juttua ja katselin ihania kuvia,varsinkin meitä rusettipäitä!!!
    Rakkain terveisin ja halein Päivi.

5. Kati: Taksi makso Ban Phesta hotellin ovelle Bangkokiin 1800 bahtia. Mut oli ne vissiin ottanu Antin vanhemmiltakin enemmän ku tulivat Bangkokista. Mut eihän toi summa noin pitkästä matkasta paljon ole!

Päivi: Eikö tullukki haikee olo! Oltiin me vaan niin komeita noi rusetit päässä! Käytin muute rusettia uutena vuotenakin ja voin kyl sanoo etten ollu ainut rusettipäinen Bangkokissa :)

6. Tuli haikea olo ja kaikki ihanat muistot tulvivat mieleen.
    Tosta kissakuvastakin on niin hauskat ja lämpöiset muistot!!
    Mitähän kisulle ja papalle kuuluu?!

Halein Päivi!!
    ps.ystävyys sormus on ihana ja siemenkoru oli tänään kaulassa!!

7. paljon olette taas nähneet ja kokeneet :)
    Olisin tehnyt samoin kuin Antti, eli juossu kirkuen ulos rotan nähdessä, sie olet rohkia :D
    kivasti taas kuvia ja niin nätit Minnihiiret, Jenni ja Päivi rusetit ojossa <3
    Viimeiset kuvat nauratti jossa Antilla kisun pentu sylissä, ei ollu rotta sentäs ;D