AlternaTickers - Cool, free Web tickers

lauantai 20. marraskuuta 2010

Ao Nang, Krabi

Se ois sitten oikein hyvää lauantaita vaan kaikille. Täällä sitä nyt ollaan kolmatta päivää Ao Nangissa ja tämä paikka ei ihan mua sytyttänyt. Paljon täällä kyllä on maanmiehiä ja nähtiinki ensimmäisen sadan metrin aikana, jotka täällä käppäiltiin, enemmän suomalaisia ku koko reissulla tähän mennessä. Yks myyjä sanoki, et venäläiset on Phuketissa ja suomalaiset Krabilla :) Ollanki oltu tosi paljon (vaihteeks) tien päällä, ku tää Ao Nang tuntuu olevan taas sitä rätei ja lumpui.

Tultiin siis tänne Krabille to-aamuna ja meidät vaihteeks heivattiin Krabi townissa jonku TAT:n (Tourism Authority of Thailand) luokse ja oltiin jälleen ihan pihalla siitä, mihin piti mennä. TAT:n tyypit tietenki taas loukkaantu ku ei otettu niiden kallista kyytiä Ao Nangiin ja eivät sitten neuvonu miten päästäs halvemmalla perille. Lähdettiin siitä sitten vaan kävelemään johonki suuntaan ja vähän matkaa käveltyämme, kuulu jostakin putiikista huutoa meidän suuntaan. Menimme huutelijan luokse ja hän paljastui parikyt vuotta Thaimaassa asuneeksi italialaismieheksi. Mies sitten neuvoi meidät parinsadan metrin päässä olevalle bussipysäkille ja niin pääsimme Ao Nangiin 50 bahtilla/nenä. Kuinkas ollakaan, tällä italialaismiehellä oli rafla Ao Nangin rantakadulla ja törmäsimme mieheen heti iltapäivällä. Mies harmitteli ku ei voinu ite meitä kyyditä autollaan, ku hän oli ollu hakemassa uutta ajokorttia ja ei koskaan tiedä meneekö käsittelyssä tunti vai kolme. Kiittelimme miestä vielä kovin hänen avuliaisuudestaan.

Iltäpäivästä käväsimme ranassa ja päädyimme juttelemaan hauskan korumyyjän kanssa. Myyjä harmitteli, että hänellä oli menossa juuri silloin ruotsipäivä (kaikki vaatteet reppua myöden ruotsalaisia) ja suomipäivä olisi vasta ylihuomenna (leijona-lippis ja Suomi-paita). Mies halusi keskustella kanssamme erityisesti pilkkimisestä, sillä oli juuri nähnyt netissä pilkkimisvideon. Myyjä ei millään voinut käsittää kuinka ne kalat säilyvät hengissä siellä jään alla. Meillä oli kyllä todella antoisa keskustelu :D

Perjantaina vuokrattiin heti aamusta mopedi ja ei ehitty kauaa ajaa ku joku auto melkeen ajo meidän perään. Syy tähän oli meidän mopedin toimimaton vilkku, kiva kiva! Onneks vuokraamosta löyty alle parempi peli (tämä ärhäkkä kulkuneuvo kulkee todistetusti ainakin 90 km/h) ja matka saattoi jatkua pikkasen turvallisemmin. Ajettiin siitä sitten heti reilun 20 km päässä olevalle Tiikeritemppelille (Wat Tham Sua). Päästyämme temppelialueelle, huomasin kameran akun olevan täysin loppu! Onko kukaan muu näin tunari ku me? Kaiken lisäks meillä on mukana pari vara-akkua, jotka tietenki olivat jääneet matkasta pois. Ei sitten viittitty noin hienoa nähtävyyttä kiertää ilman kameraa, joten ei kun ajamaan takasin. Tämän mukavan reilun 60 km ajelun jälkeen pääsimme kuitenki kameran kera temppelille.

Temppelialueella on tosi paljon apinoita ja varastelevista apinoista on ihan varoituskyltitkin. Ennen temppeliä kävimme katsomassa alueella olevat luolat ja ison puun, joka oli myös merkattu nähtävyydeksi. Tiikeritemppeli on siis todella korkealla (600 m korkuisella vuorella) ja sinne päästäkseen on kavuttava kaikkiaan 1237 porrasta. Ihan ku kiipeämisessä ei olis jo ollut tarpeeks haastetta, alko jälleen sataa vettä ku alotettiin kapuminen. Tiikeritemppeli oli kuitenkin kapuamisen arvoinen. Meitä vaan harmitti ku oli pilvien takia niin kovin huono näkyvyys, sillä näkymät olisivat olleet kirkkaana päivänä huikeat. Jouduimme paluumatkalla Krabi townin iltapäiväruuhkiin ja voin sanoa ettei kokemus ollu miellyttävä. Temppelivierailusta ei vaadittu minkäänlaista pääsymaksua.

Tänään lähdimme sitten ajelemaan itään päin vierailemaan Gastropod Fossiileilla (simpukkahautausmaa), joiden sanottiin olevan 75 miljoonaa vuotta vanhoja. Sisäänpääsymaksu tuntui meistä vähän kovalta (200 B = 5 €) ja Antti saikin tingittyä niin, että pääsimme sisään lastenlipuilla, jotka olivat puolet halvemmat. Paikka oli Antille pettymys (alue oli tosi pieni), mutta musta oli kyllä mielenkiintoista nähdä paikka. Kyseiset fossiilit ovat maailman ainoat, jotka sijaitsevat meren rannalla. Hallitus pyrkiikin keksimään keinoja, jolla fossiillit saataisiin säilymään, sillä aallot luonnollisesti kuluttavat fossiileja nopeasti.

Matkan varrella, fossiileilta takasin Ao Nangiin, oli merieläinten ruokkimiskeskus, jonne pääsi ilmaiseksi. Tästä paikasta Anttikin onneksi tykkäsi, joten reissu oli pelastettu. Keskuksessa oli lukuisia akvaarioita ja upean värisiä kaloja. Alueella oli myös isoja kala-altaita, joissa uiskenteli aivan valtavia kaloja. Poikkesimme vielä Krabi towniin ja kävimme hirmu isossa Big C-tavaratalossa, josta löysin itelleni uudet (vanhat on jo niin kulunu) 3/4-farkut ja ne makso vaan 99 B (2,5 €) Ihme kyllä löyty mulle sopiva koko, sillä nää naiset on niin hirmu pikkasia. Ostarilla on myös aivan ihania donareita myyvä Mister Donut ja ostettiin varmaan 6 donitsia, jotka ahmittiin jo parkkipaikalla.

Kävin muuten eilen kampaajalla ku oli mun hiiren häntä päässy aivan hirveään kuntoon. Kampaaja leikkas hiukset ja laitto koko pään täyteen pieniä vaalean ruskeita raitoja, jotta sain vähän tummemman sävyn hiuksiin. Lysti maksoi 1200 B (~30 €). Halvemmallakin ois voinu ehkä saada, mut oli niin asiallisen näköinen paikka, et tuntu jotenki luotettavammalta ku moni muu. No mut se ois taas kello niin paljo, et pitää ryhtyä la-illan viettoon.

1. Moi muruset!!
    Tiikeritemppeli on sitten valloitettu!!
    Muistattekos,kun mua pisti siellä ylhäällä jalkapohjaan jättiläisamppari??Oli tosi"kiva" tulla ne portaat alas,siinä kivussa!!!

Krabi on kyllä tosi turistirysä,ei siellä kauan viihdy!!
    Rakkain terveisin Päivi ja Jarmo.

2. Heippa!

Taas tuli niin oma loma mieleen. Tiikeritenppelillä kyllä ei tullut kavuttua kun se n.300 porrasta kun jo luovutettiin helteiden ja apinoiden takia.
    Jos ootte vielä Ao nangilla niin käykää ihmeessä uimassa kuumilla lähteillä, aivan ihana paikka. Ja sitten siellä on luontopolku tyyppinen reitti metsässä jonka varrella on aivan ihana luonnon muokkaama "uima-allas". Siellä sai myös uida. Aivan ihana paikka sekin. Emerald pool... muistaakseni. Joitain kuvia taitaa olla tuolla fb:ssä mun lomakuvissa.
    Oikein ihanaa reissun jatkoa!

Kati

3. Päivi: Ai vitsi se oli tuolla se amppari! No on joo varmaan ollu tosi hankalaa tulla kipeän jalan kanssa alas noi rappuset! Paikotellen askelmat oli tosi korkeita ja rappuset älyttömän kapeita.

Kati: Siellä olikin kylttejä, että apinoita ei saa rappusilla ruokkia, sillä heti ne kyllä vallottaa paikat! Niit apinoita on vielä ihan hirveesti tolla alueella. Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Täytyypä käydä vakoilemassa niitä teidän kuvia ja etsiä niistä tuttuja paikkoja!