AlternaTickers - Cool, free Web tickers

keskiviikko 17. marraskuuta 2010

Luonnonpuistoja ja orkideanäyttelyjä

Ihastuttiin tähän Koh Lantaan niin, että tänään käynnisty jo viides päivä täällä. Maanataina pääsin katselemaan näyttelyyn lempikukkiani orkideoja. Harmikseni monet orkidealajit eivät kukkineet tällä hetkellä, mutta näinpä sentään muutamia. Osa kukista oli niin pieniä, että niitä piti tarkastella suurennuslasilla. Ja niin ku äiti varmaan jo arvasitkin, mä tietenkin ihastuin niihin kaikkein pienimpiin kukkiin. Alla kuva suurennuslasin läpi yhdestä kauniista kukasta.

Näyttelyn hinta ei kirpassut, sillä sisään pääsi 50 bahtilla (n. 1,20 €). Kukkanäyttelyn yhteydessä oli myös perhospuutarha, jonka työntekijä sanoi olevan sinä päivänä kiinni. Vietimme melko pitkän ajan näyttelyssä ja tullessamme sieltä pois, myyjä päästikin meidät jostain syystä ilmaiseksi perhospuutarhaan (hinta 150 B).

Oak leaf -perhonen Antin selässä

Illalla päätimme mennä Long Beachille syömään, sillä oli hauska nähdä myös tuo ranta iltasella. Ensimmäistä kertaa tuli ajettua pilkko pimeässä, sillä täällähän ei todellakaan ole mitään katulamppuja. Saimme Thai Cat-nimisessä ravintolassa mukavan oman loossin, mutta omasta loossista huolimatta, ei ruokailla saanut todellakaan rauhassa. Palvelu ravintolassa oli ehkä himan liian innokasta, sillä parin minuutin välein joku tarjoilijoista kävi kyselemässä jotakin. Havaitsin ravintolan ainoaksi rauhalliseksi paikaksi tämän kuvassa olevan erittäin sievän vessan (en yleensä tuppaa valokuvaaman vessoja).

Tiistaina menimme saaren eteläpäässä olevaan luonnopuistoon (pääsymaksu 100 B = 2,5 €). Tällä kertaa osasin ajaa juuttumatta mutaan ja selvisimme perille asti. Laitoin kuvankin yhdestä mutakohdasta ni saatte jonkun käsityksen tosta tiestä.

Puistoon päästyämme havaitsimme houkuttelevan luontopolun ja päätimme käydä katsastamassa reitin. Reitin pituudeksi oli merkitty 1,7 km ja kestoksi 2 h. Meille kyllä selvisi myöhemmin, miten noin lyhyen reitin kävelemiseen voi mennä noin kauan. Meidän lisäksemme kukaan muu urpo ei ollut metikköön lähtenyt. Mä meinasin jo kääntyä takasin heti ensimmäisen kaatuneen puun kohdalla, mutta Antti ei antanu periks. Kukaan puiston työntekijöistä ei ollut tainnut hetkeen eksyä reittiä tarkastamaan. Kaatunut puu ei todellakaan ollut reitin hankalin kohta, vaan edessä oli vielä pahempia kohtia.

Viidakon Ykä                                    Ensimmäinen este reitillä

Pelkäsin koko ajan, et meidän olisi vielä kuljettava sama matka takaisin päin, mut onneks näin ei ollu. Jos lähtisin tekemään ton reissun joskus uusiksi, ni laittasin jalkaani ehdottomasti jotkut muut jalkineet ku flipflopit :) Metiköstä pois päästyämme oli kyllä voittajafiilis, ku reissu tuli epäröinnistä huolimatta tehtyä loppuun asti. Palattuamma reitin alkupäähän, törmäsimme intialaiseen poikaan, joka oli suunnitellut lähtevänsä kiertämään reitin. Kerroin pojalle reitin haasteista ja hän alkoi miettiä lähtisikö kuitenkaan. Patistin poikaa menemään, ku sanoin, et oli hieno tunne ku reitin oli suorittanut. Hassu juttu oli, että tapasimme pojan tässä meidän rannan lähellä illalla ja pysähdyimme kyselemään pojan reissusta. Poika oli tyytyväinen, et oli lähtenyt metikköön, mutta sanoi reitin olleen tosi hankala, ku hänen onnekseen päivällä vielä satoi kovasti ja koko reitti oli tosi liukas.

Luonnonpuisto sijaitsee siis aivan saaren eteläkärjessä ja kärkeen on pystytetty majakka, jonka luokse kannattaa kavuta ihailemaan maisemia.

Poistulomatkalla pysähdyimme katsastamaan muutamat rannat. Tykkäsin Bamboo-nimisestä pienemmästä rannasta (oisko oikee nimi ollu Mai Pai Bay). Rannalla on myös 1 ravintola, johon voi pysähtyä syöpöttelemään. Rannalla voi myös nähdä elefantteja, jos nuo raukat eivät ole juuri sillä hetkellä duunissa, eli kuljettamassa turisteja trekkingillä.

Vähän matkaa pohjoseen päin oli suosittu ranta nimeltä Kantiang Bay (rannan lähellä useampi resort). Kantiang Bayn vieressä oli pikkuruinen Khlong Hin Village, jossa kävimme lounaalla.

Tänään kävimme sitten katsastamassa saaren pohjospuolen rantoja. Sataman (Saladan) lähellä oleva ranta ei ollut hyvä, joten siellä ei ollut uimareitakaan. Khlong Dao Beach oli ihan mukava ranta ja siellä oli useampia ruokapaikkoja, kuten myös tuolla Long Beachillakin. Olemme kuitenkin kumpikin edelleen sitä mieltä, että tämä meidän ranta on kaikkein mukavin (Khlong Nin Beach).

Tässä taitaakin sitten olla kaikki Koh Lantasta, sillä huomenna matka jatkuu kohti Krabia. Varasimme tänään matkan Krabi Towniin ja towniin siksi, että matka sinne oli edullisin (250 B/hlö = 6 €). Krabi Townista jatkamme sitten joko Railaylle tai Ao Nangiin.

1. Joo siis ripsien laitto suomessa hipoo sataa euroa jos ei ylikin joten halvalla sait, jos siis on hyvät :D

Meillä ois thaimaan reissu suunnitteilla ens keväälle, vasta, huoh :D Ehkä jos jouluna kävis jostai lähempää hakemassa ensiapua tähän kaukokaipuuseen..

Hyvältä kuullostaa reissu edelleen, keep it going niin me pidetään huolta blogin seuraamisesta täällä suomen kamaralla.
    Suomessa tulee lunta ja kaikki on kaaoksen keskellä, varsinkin etelä-suomi kun taaskaan ei osattu varautua talven tuloon hahahaha,voi voi.

Koittakaahan tareta... :)

-Hanna

2. hei Jenni on hienoa huomata ettei makusi ole muuttunut kukien suhteen siispä pieni on edelleen kaunista. Muuten hienot orkideat häissäsi koristaa vieläkin olhuonettamme kauniin valkoisina.
    Tsemppiä apinoiden kanssa

3. Hanna: Täällä kyllä tarkenee :) Meillä on nenät punasena auringon takia ja siellä taitaa kohta nenät punottaa pakkasen takia :) Vai on siellä oltu taas jälleen kerran ihmeissään ku on lunta tullu. Ei oo tainnu sitten VR kulkea :)Kohta se kevät jo on ja pääsette tekin reissuun!

4. ihanan näkösiä orkkiksia :) häistä saama valkoinen orkidea voimissaan ja hyvässä hoidossa :) olihan kuvas kuranen tie, hui! voi vaan kuvitella ajamista tuolla tiellä..
    kivoja kuvia taas, voikaa hyvin.