AlternaTickers - Cool, free Web tickers

maanantai 22. marraskuuta 2010

Valon juhlaa

Nyt mulle on selvinnyt mistä tulee nimitys kuherrusKUUKAUSI. Nyt kun on menty ton kuukauden yli, niin johan on välillä alkanut tunnelma kiristyä :) Onneks tulee erimielisyydet setvittyä nopeasti, sillä kukapa nyt jaksaa vessassa istua mököttämässä ku muuta erillistä tilaa ei ole. No pieni eripura pitää mielen kivasti virkeänä.

Sunnuntaiaamuna ajeltiin anopin suosittelemalle Noppharatin rannalle. Rannan tuntumassa on puistikkoa, jossa paikalliset istuskelivat picnicillä. Ranta oli kyllä ihan käymisen arvoinen. Vesi oli tuona päivänä niin hirmuisen matalalla, että päästiin kävelemään rantaa vastapäätä olevalle pienelle saarelle. Ajelimme myös Klong Moung Beachille, jossa sijaitsee useita hienompia resortteja. Ranta oli kylläkin hyvin rauhallinen, mutta ei mitenkään erityinen.

Ajomatkalla Klong Moungista Ao Nangiin, näimme hieman puiden peitossa olevan kyltin, jossa mainostettiin kissakalafarmia. Farmille piti tietenkin poiketa ja olihan se sitten myös käymisen arvoinen. Sisäänpääsy oli ainoastaan 20 bahtia/hlö. Lippuja myi vaalea vanhempi nainen, jonka päällä seisoskeli kolme mainiota papukaijaa. Nainen antoi meille auringonsiemeniä, joita saimme sitten hänen kaijoilleen antaa. Yhtä lintua nainen kielsi syöttämästä, sillä kyseinen lintu oli kuulemma hyvin hyvin tuhma. Saimme kumpikin kalanruokapussin mukaan farmikierrokselle. Kissakalat osottautuivat todellisiksi ahmateiksi. Antti heitti kourallisen ruokaa kaloille ja kalat taistelivat papanoista kiipeämällä toistensa päälle! Tätä hauskuutta jaksoimme sitten katsella vaikka kuinka kauan. Alue oli isompi kuin kuvittelimme ja altaita oli useita. Kaikki eivät suinkaan olleet kissakaloja, vaan kaloja oli jos minkä väristä ja kokosta.

Sunnuntai-iltana täällä oli sitten isot juhlat. Juhlan nimi oli Loi Krathong ja kyseessä on valon juhla. Juhla on siis 700 vuotta vanha perinne, jota vietetään sadekauden päättymisen aikaan (loka-marraskuussa täydenkuun aikana). Juhlaa vietetään veden hengen kunniaksi, kiitoksena saaduista sateista ja riisisadosta. Tänä vuonna on tosiaan kiitoksen aihetta, sillä vettä on tullu enemmän ku tarpeeksi. Juhlan aikana laitetaan veteen kelluvia kukka-kynttilä -lauttoja ja taivaalle lähetetään paperisia lyhtyjä osoittamaan kunnioitusta veden jumalattarelle. Lyhtyjen lähettämisen sanotaan myös tuottavan onnea lähettäjälleen. Mekin laitoimme matkaan oman lyhtyymme. Juhlan aikana kadulla oli paraati, musiikkia, tanssia, värikkäitä lyhtyjä ja hienoja kukkalaitteita. Jälleen kerran sade onnistui keskeyttämään nämäkin juhlat :( Tämä oli huonompi homma kukkien ja lyhtyjen myyjille.

Tänään kävimme sitten tuolla Railayllä. Ei ole kyllä ihme ,että paikka sanotaan kiipeilijöiden paratiisiksi, sillä niin hienot jylhät vuoret paikkaa ympäröi. Railaylle pääsee siis ainoastaan veneellä ja edestakainen reissu pitkähäntäveneellä kustansi 160 B. Railay oli kyllä oikein miellyttävä paikka. Railay West -rantaa ehdottomasti parempi (Railay East ei ollut uimaranta) oli tuo Phranang Cave Beach, jonne pääsi kävellen Railay East -rannan kautta. Matkalla Cave Beachille näimme kyltin, joka osoitti view pointille ja lagoonille ja noihin paikkoihin oli tietenki taas päästävä. Ainut ongelma oli vaan, että paikkoihin oli kiivettävä ja maasto oli vähintäänkin haastavaa. Jotenkin selvisimme näköalapaikalle asti, mutta lagoonille ei näillä kiipeilytaidoilla + varusteilla ollu pienintäkään mahdollisuutta päästä. Ensimmäisen laskeutumisen jälkeen vastaamme tuli 2 riuskaa poikaa, jotka haparoivan laskeutumisemme nähtyään varoittivat edessä olevista vielä pahemmista kohdista. Varoituksista huolimatta jatkoimme vielä hetken matkaa ja onnistuimme näkemään pienen siivun lagoonia. Ois ollu varmasti hieno paikka, mutta tässä vaiheessa astui järki onneks mukaan ja päätimme luovuttaa. No olihan tossa jo tota jännitystä ku nähtiin kaiken lisäksi aivan vierestä upea kirkkaan vihreä käärme! Adrenaliinia ei siis tästä reissusta tosiaankaan puuttunut, ku aivan lopuksi Antti teki vielä komean pyllähdyksen, josta onneksi selvittiin säihkähdyksellä ja parilla pintanaarmulla.

Cave Beach                  Jyrkkä nousu näköalapaikalle (epäselvä kuva)

Huominen päivä meillä kuluukin sitten viisumijuoksun parissa. Lähdemme siis Visa Runille Malesian puolelle klo 6 aamulla ja paluu ois sitten jossain vaiheessa iltaa. Tämän Visa Runin ansiosta saamme siis vielä yhden lisäkuukauden täällä Thaimaassa, jolloin meidän pitää poistua maasta 18. tammikuuta. Aikomus ei kuitenkaan ole ihan tohon saakka olla maassa, mutta joulu olis kuitenkin tarkotus viettää rakkaiden appivanhempien seurassa, jotka ens kuun alussa lentävät Bangkokiin. Tuo Visa Run tuli puolet halvemmaksi kuin jos jatkoaikaa olis käyny anomassa tuolta Immigration Officesta (toivottavasti tää homma myös toimii). Ku käytiin reissu varaamassa, katso myyjä kummissaan vuorotellen Anttia ja passissa olevaa leimaa. Myyjä teki jonnekin pikaisen puhelun ja puhelun päätteeksi sano Antille, että homma olisi poliisin puolesta OK, jos Antti maksaisi 500 B ylimääräistä. Oltiin ihan kummissaan naisen jutuista ja osotettiin uudestaan passissa olevaa leimaa. Nainen alko nauraa helpottuneesti ja läiskäs Anttia leikillään olkapäähän. Nainen sano, et oli kattonu leimasta kohtaa 20. lokakuuta ja luuli, et ollaan oltu luvatta maassa jo kuukausi.  No eipä ois ollu kovin paha sakko noin pitkästä ylityksestä, sillä oon jostain kuullu, et summa ois 500 B /ylimenevä päivä. No huomenna saa sitten istua oikein sydämen kyllyydestä auton kyydissä, huhheijaa.

Onnenkaluja                                    Vois vaikka ruveta kiskantädiks

1. Moi kultaset!!!

Olipa tuttuja paikkoja kuvissa!!
    Muistan hyvin tuon view pointille lähtevän kohdan,ollaan menty siitä monta kertaa ohi.Aina olen ihmetellyt,kuka hullu tosta voi kiivetä,no selvishän sekin nyt!!!!
    Tuo Phranang beach on rankattu yhdeksi maailman kauneimmaksi rannaksi,muistaakseni!!??

Onnea visan metsästykseen!!
    Rakkaita terveisiä,anoppi ja appi,jotka jo kovin odottavat teidän näkemistä!!!

2. ihana toi valon juhla, mukavan näköinen tunnelma ja kauniit lyhdyt ja kynttilät :) jos nyt sit tosissaan ne sateet loppuisivat :) yritin tihrustaa siun uutta hiustyyliä kuvasta mut en ihan nähny kunnol kuitenkaan, varmaan kauniit, tyttö on ainaski! :) täälä pakastuu ja lupas lumipyryä..sun äippäs ja isukkis sano et nyt ku lopetan työt ni voisin tehdä "Forrest gumpit", eli rupee juoksee pitkii matkoi ja eka matka ois teidän luokse..voi se olisikin mukavaa ;D auringonpaistetta teille <3